x

Projekts "Natural Eiropean Citizen"

Publicēts - Trešdiena, 2017. gada 30. augusts
jaunatne
30.08.2017.

Novada jaunieši piedalās projektā Portugālē

No 5. līdz 12. augustam deviņi jaunieši no Naukšēniem – Dace Dālberga, Madara Irbe, Alvīne Helēna Janševska, Lauris Kazakēvičs, Markuss Niks Mazurs, Kārlis Pūce, Raimonds Vācietis, Alīna Veidemane, Jete Zumente un vadītājs Austris Lauberts devās Erasmus + pieredzes apmaiņā Portugālē, Penamakorā.

Mūsu lielais piedzīvojums sākās agrā rīta stundā, kad plkst. 2:30 ieradāmies ar koferiem Ievu laukumā. Citi gulējuši, citi cīnījušies ar miegu, bet visi ar smaidu sejā sākām garo ceļu uz Penamakoru Portugālē.

Atbraucot uz Rīgas lidostu jūtams neliels uztraukums un pat neziņa. Lidmašīna paceļas 6:30, lidojam divas stundas uz Frankfurti. Pārsēžamies Frankfurtē un dodamies uz Spāniju, Madridi. Nonākot Madridē ar metro aizbraucam uz mūsu nakstmītni pie jaukās Marijas Teas. Noliekam mantas un ejam iepazīt saulaino pilsētu. Madride ir ļoti skaista, bet secinām, ka lepojamies un novērtējam mūsu mīļo Latviju. Madridē ir daudz skaistu vietu, bet mēs, lauku bērni, esam raduši pie Naukšēnu un Latvijas sakoptās dabas. Apskatījām karaļa pili, Alfonso XII statuju, kristāla pili, Salamanku un vēl. Ar karstumu mums gāja grūti, jo neesam raduši pie tik augstiem grādiem. Vakara pusē atgriezāmies mūsu vienas dienas dzīvoklī. Aukstā duša bija vienīgais veids kā paglābties no karstuma. Līdz pusnaktij sēdējām terasē, spēlējām kārtis, smējāmies un ilgojāmies pēc Latvijas vēsuma. Kad esam Latvijā, tad čīkstam par drēgno laiku un gribam karstumu, bet atbraucot uz eksotiskākām zemēm mums ir pārāk karsti un nevaram izturēt. Cik labi, ka mūsu Latvijai ir tik dažādi laika apstākļi un gadalaiki!

Otrajā dienā varējām kārtīgi izgulēties, bet pamodāmies agri, jo karstuma dēļ nevarējām ilgi pagulēt. No rīta aizgājām uz vietējo veikalu, paēdām brokastis un lēnā garā kārtojām koferus nākamajam braucienam. Pusdienas laikā aizbraucām uz Madrides botānisko dārzu, kur varējām aplūkot dažāda veida augus. Paēdām vienā no pilsētas ātrajām ēstuvēm un skrējām atpakaļ uz dzīvokli. Sakrāmējām visas mantas, atvadījāmies no Marijas un devāmies uz staciju, kur ar vilcienu braucām līdz Spānijas robežai. Četru stundu brauciens mums bija kā patīkams elpas vilciens pēc sporta, jo vēsumā varējām atpūsties, klausīties mūziku, vērot dabas skatus, lasīt grāmatu vai gulēt. Kad izkāpām no vilciena mūsu transports nekur nebija, gaidījām stundu, jo portugāļi domāja, ka būsim pēc viņu laika joslas, bet ieradāmies pēc Spānijas laika. Tas bija komiski, jo bijām ar mieru gulēt zem klajas debess, laiks bija silts un patīkams, zvaigžņotas debesis un mūsu joki. Brīnišķīgi! Pēc stundas mums atbrauca pakaļ un aptuveni vienos naktī bijām gala punktā. Mūs sagaidīja rumāņi un portugāļu organizatori – staff, tā viņus sauca. Kādu laiciņu sēdējām ārā, iepazināmies, runājāmies un klausījāmies mūziku.

Trešajā dienā baudījām pirmās brokastis Penamakorā. Pa dienu mums bija ieplānota ekskursija. Apskatījām divas skaistas kapelas, muzeju un parku. Šajā dienā bija ļoti karsts un meklējām dažādus veidus kā atvēsināties. Mūsu ekskursijas laikā satikām Penamakoras priekšsēdētāju un uzzinājām, ka iedzīvotāji ir divas reizes vairāk kā Naukšēnu novadā. Ekskursijas pārtraukumā mums bija pusdienas un dienas noslēgumā vakariņas. Pēc pēdējās maltītes mēs kopā pavadījām laiku ar mūsu ārzemju draugiem. Mums bija sagatavota viktorīna par Eiropas Savienību, kas bija ļoti āķīga un sarežģīta. Pēc konkursa pavadījām vēso vakaru ar jaunajiem draugiem. Klausījāmies mūziku, diskutējām un pat sacentāmies sportā.

Ceturtā diena bija kā atpūtas diena. Rīta pusē mums bija foto orientēšanās pa Penamakoru. Bijām deviņas grupas pa trim cilvēkiem, katrs no savas valsts. Brīvajos brīžos latviešu meitenes izmantoja brīdi un zālītē sauļojās. Pēc pusdienām mums bija neliels brīvais laiks. Pēcpusdienā devāmies uz ezeru peldēties un braukt ar katamarānu. Vakarā mums bija rumāņu vakariņas, kuras jaunieši paši gatavoja. Vēlās vakara stundas mums paiet jautrībā un smieklos.

Piektās dienas sākumā, pēc brokastīm, ciema centrā, mums bija orientēšanās un spēle par Eiropas Savienību. Pēc pusdienām daudzi aizgāja spēlēt peintbolu, bet citi pievēra acis uz dažām stundām. Pēcpusdienā bija iespēja doties uz blakus peldbaseinu, kur varējām atvēsināties un pasauļoties. Vakariņās mums bija portugāļu ēdiens un pēc tam pavadījām laiku ar projekta dalībniekiem.

Sestajā dienā mums iedeva brīvdienu, kad varējām dienu pavadīt staigājot brīvi pa Penamakoru vai guļot pie peldbaseina. Šis vakars bija īpašs, jo bija pienākusi kārta mums taisīt ēst. Gatavojām kartupeļu putru un biezpiena plācenīšus. Pasniedzām arī Naukšēnu eļļas, gotiņu konfektes, rupjmaizi, sieru un Laimas šokolādes. Virtuvē strādājām čakli un veikli, taču vakariņas pasniedzām ap 21:30, lai gan ēdienus sākām gatavot 19:00. Šī diena mums bija pēdējā, jo jau nākamās dienas naktī mēs devāmies prom.

Mūsu pēdējā diena aizritēja mierīgi un nedaudz skumīgi, jo negribējām braukt mājās. Pa dienu varējām doties uz peldbaseinu, spēlēt tenisu vai basketbolu, vai aiziet uz vietējiem veikaliem un nopirkt mīļajiem saldumus. 20:00 mums bija vakariņas ar Penamakoras mēru. Pēc vakariņām devāmies uz parku, kur bija neliels koncertiņš par godu mums. Redzējām portugāļu tautiskās dejas, kā arī paši piedalījāmies. Pēc koncerta mums izsniedza Youth Pass par piedalīšanos Erasmus + projektā. Tad  devāmies uz skolu, sakrāmējām pēdējās mantas un atvadījāmies no visiem. Atvadīšanās parasti ir grūta, ar asarām un nevēlēšanos braukt prom. Mājas vienmēr ir mīļākās, bet ir patīkama sajūta, ka vari atgriezties Penamakorā un esi kaut neliela daļa no šī ciema.

Mums bija neaizmirstams piedzīvojums un ideāli pavadīts laiks. Šādi projekti attīsta valodas prasmes, komunikāciju un iegūstam jaunus draugus. Vēlos visu jauniešu vārdā pateikt lielu paldies Naukšēnu novada pašvaldībai, it īpaši Aigai Stierei par šo lielisko pieredzi un iespēju pavadīt nedēļu eksotiskās zemēs.

jauniesi portugale_1

Projekta jaunieši Portugālē Penamakorā

Foto: projekta publicitātes foto

Jete Zumente
projekta dalībniece

03.07.2017.

Naukšēnu novada jaunieši Portugālē

25. maija agrā rītā kopā ar Naukšēnu novada vidusskolas 11. klases skolēnu Raimondu Vācieti sēdāmies auto, lai dotos uz Rīgas lidostu un pēc tam jau 19 stundu ilgā ceļojumā uz Portugāles pilsētiņu Penamakoru. Kāpēc? Tāpēc, ka ziemas mēnešos uzrakstītais projektiņš guvis apstiprinājumu Erasmus+ programmā Jaunieši darbībā un jādodas uz projekta sagatavošanas vizīti Portugālē. Nosacījums – viens jaunietis un viens jauniešu treneris. Nu tad arī ceļojam.

Rīga- Milāna, Milāna- Lisabona, tad autoostas meklējumi, trīs ar pus stundu brauciens ar autobusu Portugāles vidienē un stundas brauciens ar auto līdz galapunktam. Liels nogurums, 30 grādi plusā un draudzīgi sagaidoši projekta partneri tur – galapunktā. Dāsnas vakariņas un iepazīšanās sarunas vietējā restorāniņā, un tad jau pelnīta atpūta 5000 iedzīvotāju lielās pilsētiņas vienīgajā, skaistajā viesnīcā.

Nākamais rīts nes mums tikšanos ar vietējās jauniešu organizācijas pārstāvjiem, notiek sarunas par projekta tālāko īstenošanu, apskatām pilsētiņas vēsturiskās vietas, fotografējamies pie apelsīnkokiem, baudām olīvas un izgaršojam Portugāli dāsnās maltītēs. Tiekamies ar pilsētiņas mēru, kurš izsaka vēlēšanos īstenot kādu projektu arī pašvaldību starpā- kultūras, izglītības vai sociālajā jomā. Nākamā dienā atkal strādājam pie projekta un augusta vizīte mūsu novada jauniešiem Portugālē jau ir izlasāma, saprotama un skaidra, un tā vēsta par to, ka no 7. līdz 11. augustam 9 jaunieši no Latvijas, 9 no Rumānijas un 9 no Portugāles kopā ar katras valsts jauniešu pārstāvi kopīgi īstenos projektu “Īstens Eiropas pilsonis”, kura laikā apgūs zināšanas par šo triju valstu tradīcijām, kultūru, izglītības sistēmām, projektu rakstīšanas un īstenošanas iespējām starptautiskā mērogā. Jauki!

Darbīgās dienas noslēgumā atvadu vakariņas, paldies vārdi uzņēmējiem un sirsnīgs atvadu mirklis. Jau pusnaktī sākam garo mājupceļu, kurš ilgst precīzi 24 nogurdinošas stundas, bet kurš vienalga nes mums prieku par paveikto un gaidāmo jau šīs vasaras augustā.